Referentiecase Dhiyo

Jaarlijks wordt er in Nederland 30 miljard euro geïnvesteerd in onderwijs en nascholing. Uit onderzoek blijkt dat daarvan slecht een klein deel wordt besteed aan het onthouden van kennis. En dat terwijl mensen vrij snel na een training de opgedane kennis vergeten. Op dat vlak valt er dus nog veel te winnen. Angelique van ‘t Riet en Marieke Voorhorst van Twelvetraining werden in de praktijk dagelijks met het fenomeen ‘vergeetcurve’ geconfronteerd en bedachten de internetapplicatie Dhiyo Inner Learning System.

Angelique van ’t Riet is bedenkster van Dhiyo en partner bij Twelvetraining: ‘Ik had het idee om een hulpmiddel te ontwikkelen dat zou stimuleren om lesstof te blijven herinneren. Dat gebeurt soms al wel met sms en email maar waarom niet digitaal met een internetapplicatie? Toen dat idee er eenmaal was, waren we niet meer te stoppen en zijn we op zoek gegaan naar een bedrijf dat een dergelijke applicatie voor ons kon ontwikkelen.’ Marieke Voorhorst : ‘Via een bevriende relatie kwamen we in gesprek met Sogyo. In een openhartig gesprek hebben we ons idee vervolgens besproken. Het voelde goed dat Sogyo direct met ons meedacht en net als wij enthousiast waren over het Dhiyo-concept. Wat ons betreft kon het bouwen beginnen.’

Stefan Bookholt is senior consultant bij Sogyo en als projectleider verbonden aan Dhiyo: ‘Dhiyo is een erg mooi project om bij betrokken te zijn. Het concept is innovatief en biedt ons een mooie kans om op een vernieuwende manier software te ontwikkelen. Daarnaast heeft Dhiyo natuurlijk een link met onze eigen Academy-activiteiten waarin we, als aanbieder van opleidingen en incompany-trainingen, Dhiyo inzetten omdat we het zelf ook belangrijk vinden dat lesstof langer bijblijft. Onze eigen opleidingsprogramma was bij dit project dan ook een ideale testmogelijkheid. De gebruikers-ervaringen die we hier uit terugkregen konden we direct gebruiken in het ontwikkelproces.’

Creatief meedenken
Marieke Voorhorst: ‘Toen het idee voor Dhiyo ontstond waren we ons er niet van bewust wat er allemaal bij komt kijken om een applicatie te bouwen. In ons hoofd was Dhiyo al helemaal klaar en uitgedacht, maar al gauw bleek dat er technisch veel meer achter schuil gaat. Wij hebben bijvoorbeeld onderzocht hoe informatie in de hersenen wordt opgenomen en dat hebben we vertaald naar de plaats op het scherm waar de pop-ups en de auditieve en visuele ondersteuning van de pop-ups komen. Sogyo heeft ons hierin goed begeleid door creatief met ons mee te blijven denken; in mogelijkheden maar als het nodig was ook in onmogelijkheden. We hebben kritisch met elkaar gekeken in hoeverre onze wensen ook technisch mogelijk waren. Deze aanpak in combinatie met een flinke dosis gedrevenheid heeft uiteindelijk geresulteerd in Dhiyo; een product waar wij erg trots op zijn.

“Sogyo blijft creatief meedenken in mogelijkheden”

Dhiyo zorgt ervoor dat deelnemers tijdens en na opleidingstrajecten digitaal worden geprikkeld om aandacht te geven aan wat er geleerd is. Deze informatie verschijnt in de vorm van een pop-up op de computer waar de deelnemer regelmatig achter zit. De pop-ups komen uit de Dhiyo-database en worden via een unieke formule aan de deelnemer aangeboden. Marieke Voorhorst: ‘De popups hebben steeds een verschillende inhoud: een tip, een feit, herhaling van theorie of een huiswerkopdracht. Dat maakt Dhiyo tot een persoonlijk en zeer individueel gericht hulpmiddel en biedt trainers de mogelijkheid deelnemers te ondersteunen, waar ze zich ook bevinden.’

Smart client
Dhiyo is een smart client-applicatie en bestaat uit een website en een webservice. De webservice wordt aangeroepen door de Dhiyo-receiver, een windows-client die trainers en deelnemers op hun computer geïnstalleerd hebben. Dhiyo verschijnt vervolgens als tray-icon op de menubalk van waaruit vervolgens de pop-ups verschijnen. Voor de webkant van Dhiyo is gebruik gemaakt van asp.net 2.0, voor de client van .net 2.0. Dhiyo is nu nog volledig in het Nederlands maar is dusdanig gebouwd dat andere talen eenvoudig kunnen worden toegevoegd.

Download de PDF